Dansa vilt min själ



lär dig aldrig att marschera!



torsdag 25 mars 2010

Igår tog jag mig äntligen i kragen och släpade mig iväg till en studievägledare här i Göteborg. Hade ju inte så höga förväntningar om att jag skulle kunna på universitetet inom den närmsta framtiden, förstod ju att jag var tvungen att komplettera en massa i betygen. Men jag hade inte räknat med att bli så nertryckt i skorna...

Tydligen så är mina betyg för gamla för att kunna kompleteras och räknas. Eftersom man måste ha slutbetyg för att ens kunna söka till universitetet så kan man, om betygen inte är för gamla, kompletera sitt samlade betygsdokument i ämnen man har IG i, eller som man behöver för att komma in på ett visst program.. Men de betyg man har får inte vara äldre än 8 år. Och så klart så är ju mina 8 år och vissa äldre. Så det innebär att de betygen jag nu har bara är skitsamma. Jag kunde lika gärna ha skippat hela gymnasiet.
Känns ju väldigt upplyftande....

Man kan i och för sig ansöka om dispans hos rektorn på universitetet. Att man ändå ska få räkna med de betyg som är för gamla. Men då måste man kunna påvisa att man fortfarande har kunskaperna kvar inom var och ett av de ämnena. Det är ju inte så stor chans att man har när det var över 8 år sen man läste kurserna...
Ett annat alternativ är att gå folkhögskola och på så sätt läsa in de ämnen som saknas. Men då får man inte enskilda betyg i kurserna, utan ett allmänt omdömme från hela tiden på folkhögskolan. Plus att det är ett väldigt fåtal personer som tas in direkt från folkhögskolan till universitetet...

Jag blir så trött! Kan inte saker och ting någon gång börja bli lite enklare??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar